Finnfoto-palkinto 2014 Laura Luostariselle

Suomen valokuvajärjestöjen keskusliitto Finnfoto ry on myöntänyt valokuva-alan Finnfoto-palkinnon Laura Luostariselle. Palkinto annetaan vuosittain henkilölle tai yhteisölle, joka on merkittävästi vaikuttanut suomalaisen valokuvauksen kehitykseen sekä luonut edellytyksiä valokuvan arvostuksen lisäämiselle.

Finnfoto ry:n hallituksen puheenjohtaja Kari Tolonen ja toiminnanjohtaja Mikko Säteri luovuttivat Suomen Messusäätiön rahoittaman 3000 euron Finnfoto-palkinnon Laura Luostariselle Helsingin Messukeskuksessa, Kuva&Kamera -tapahtumassa perjantaina 7.3.2014.

Salon Taidemuseo Veturitallin johtaja, taidehistorioitsija FM Laura Luostarinen (s. 1952, Joutseno) on hankkinut valokuvauksen asiantuntemuksensa omatoimisesti. Hän aloitti freelance-kuvaamisen museotyön ohessa 1990-luvun alussa Mikkelin Valokuvakeskuksen suojissa. Keskuksen toimintaan osallistuminen avasi hänelle myös tien hakeutua kuopiolaisen Victor Barsokevitsch –valokuvakeskuksen johtajaksi, jona hän toimi vuosina 1998-2002. Kuopiosta Luostarinen siirtyi Salon taidemuseo Veturitalliin johtajaksi vuonna 2002, jossa toimii edelleen.

Niin Salon Taidemuseo Veturitallin kuin VB-valokuvakeskuksen johtajana Laura Luostarinen on vastannut lukuisten, hyvinkin eri tyylisuuntia edustavien kotimaisten ja kansainvälisten valokuvaajien näyttelyjen järjestämisestä. Oman valokuvatoiminnan sytyttämällä innolla sekä kuvataidenäyttelyjen ammatillisena toimijana hän on vuosia kyennyt edistämään laaja-alaisesti valokuvauksen tunnettuuden ja arvostuksen lisääntymistä Suomessa. Hän on nostanut valokuvaa esiin taidemaailmassa ja saavuttanut sille siten uusia yleisöjä.

Free-kuvauksessaan Laura Luostarinen on keskittynyt pääosin musiikkitapahtumiin. Niistä merkittävin on toimeksiannosta Mikkelin musiikkijuhlien lehdistökuvaus ja dokumentoiminen kahden vuosikymmenen ajan ja aiheesta hän on valmistanut myös näyttelyjä.

Laura Luostarinen on myös ansioitunut valokuvauksen historian tallentamisessa ja tuonut sen myös nykypolven nähtäville. Esimerkiksi 2010 hän selvitti ja digitalisoi 1900-luvun alkupuolella vaikuttaneen valokuvaaja Dimitrij Belinskij´n lasinegatiivijäämistöä. Aineistosta Laura Luostarinen valmisti valokuvanäyttelyn joka nähtiin mm. Kaakkois-Suomen Valokuvakeskuksessa, projektille on luvassa jatkoa.

Oman toimen ohella Laura Luostarinen on osallistunut aktiivisesti myös valokuva-alan eri yhdistysten toimintaan ja luottamustehtäviin eri järjestöissä sekä ollut muun muassa Valtion valokuvataidetoimikunnan jäsen. Kansainvälisessä alan toiminnassa Laura Luostarinen on ollut kansainvälisen museoliiton ICOM jäsen jo vuodesta 1984.

Museojohtaja Laura Luostarinen on 17. Finnfoto-palkinnon saaja. Aikaisemmat palkitut ovat Matti J. Kaleva, Mikko Pekari, Tuomo-Juhani Vuorenmaa, Salme Simanainen, Kai Nordberg, Hannu Hautala, Rashid Nasretdin, Leena Saraste, Jukka Kukkonen, Sakari Nenye, Lassi Rautiainen, Pekka Punkari, Boris Fagerström, Juha Suonpää, Kari Kuukka ja Benjamin Pöntinen Finnfoto-palkinnon arvo on 3000 euroa ja sen on rahoittanut Suomen Messusäätiö.