Kuvantekijöiden lainauskorvaushaku alkanut

Kuvataiteellisten teosten sekä valokuvateosten tekijöille suunnatun lainauskorvauksen haku on jälleen käynnissä. Kuvantekijät voivat hakea Kopiostosta kirjastolainaamiseen perustuvaa korvausta 11.7.2014 saakka.

Tänä vuonna korvausten hakeminen toteutetaan edellisistä kerroista poiketen lainauskorvauksen asiakaspalvelun kautta. Tekijä etsii korvaukseen oikeutettujen julkaisujen listasta verkossa, osoitteessa

serv3.kopiosto.fi/lainauskorvaus/ko_julkaisut.html

ne omat julkaisunsa, joista hän ei vielä ole hakenut lainauskorvausta. Tämän jälkeen tekijä on yhteydessä asiakaspalveluun, joka tekee hakemuksen asiakkaan puolesta.

Lainauskorvaushakemus on voimassa toistaiseksi. Korvaukseen oikeutetut julkaisut kuitenkin vaihtuvat kunkin haun yhteydessä. Kuvantekijän tulee siis jättää Kopiostoon uusi hakemus niiden korvaukseen oikeutettujen julkaisujensa osalta, joista hän ei ole aiemmin saanut korvausta.

Lainauskorvauksen asiakaspalvelu opastaa mielellään kaikissa hakuun liittyvissä asioissa. Myös Kopioston lainauskorvauspalvelusta osoitteessa www.kopiosto.fi/lainauskorvaus löytyy yleistä tietoa lainauskorvauksesta ja sen hakemisesta sekä maksamisesta. Kaikissa henkilö- ja hakemustietoihin liittyvissä muutoksissa tulee olla yhteydessä asiakaspalveluun.

Kuvantekijöiden haettavissa on tällä kertaa yhteensä 565 000 euroa. Korvauksen jako perustuu vuoden 2012 lainaustilastoihin. Kyseistä korvausta voi hakea takautuvasti aina vuoteen 2017 saakka.

Tekijänoikeuslain mukaan tekijällä on oikeus korvaukseen, kun hänen teostaan lainataan yleisölle. Opetus- ja kulttuuriministeriön tekijöille maksama korvaus koskee yleisistä kirjastoista yleisölle tapahtuvaa lainaamista. Julkaisu- ja tekijäkohtainen korvaus määräytyy tehtyjen lainausten perusteella.

Lainauskorvausta myönnetään Euroopan talousalueen (ETA) maista peräisin oleville musiikin, tekstin ja kuvan tekijöille. Suomessa lainauskorvausta hallinnoi Kopioston lisäksi kaksi muuta tekijänoikeusjärjestöä: Sanasto vastaa lainauskorvauksesta kirjallisten teosten tekijöiden ja Teosto musiikintekijöiden osalta.