Maailman paras mainoskuva

Oululaiselle valokuvaajalle voitto uudessa huippuammattilaisten kilpailussa

Oululainen mainosvalokuvaaja Onni Wiljami Kinnunen saavutti upean voiton uuden maailmanlaajuisen World Photographic Cup –kilpailun Commercial-sarjassa. World Photographic Cup (WPC) on uusi ammattivalokuvaajien kilpailu ja se on valokuva-alan johtavien järjestöjen Atlantin molemmin puolen – Federation of European Professional Photographersin (FEP) ja Professional Photographers of American (PPA) – pitkäaikainen haave, joka nyt toteutui ensimmäistä kertaa.

Kilpailussa yksittäiset kuvaajat kisaavat eri sarjojen palkintosijoista ja muodostavat kansallisen joukkueen kisaamaan kokonaisvoitosta eli ’maailmancupista’. Suomen joukkueen muodostivat Kinnusen lisäksi Liisa Karling, Antti Karppinen, Mitja Kortepuro, Mikaela Löfroth, Sami Reivinen ja Vesa Tyni. WPC-kilpailun palkinnot jaettiin 13.1.2014 Phoenixissa, Arizonassa Imaging USA –tapahtuman yhteydessä, kokonaiskilpailu voitti USA:n joukkue, mutta Suomen joukkue sijoittui hienosti viidenneksi 22 maan joukossa. Onni Wiljami Kinnunen oli ainoa palkintosijoille yltänyt Pohjoismainen valokuvaaja.

Kinnunen on toisen palveluksessa tehdyn 10 vuoden työrupeaman jälkeen juuri perustamassa omaa yritystään, joten uusin kilpailumenestys osui hyvään saumaan. Palkittu kuva on Rautia-ketjulle tehty mainoskuva, joka julkaistiin vuoden 2013 alkupuolella noin miljoonaan kotitalouteen jaetussa Pelit ja vehkeet -mainoslehtisessä sekä internetissä. Voittoisan kuvan hän toteutti entisen työnantajansa Studio P.S.V.n alaisuudessa, yhteistyössä Helsinkiläisen mainostoimisto DDB:n kanssa.

”Kun Anna Kaleva-Tsagklas Suomen Ammattivalokuvaajat ry:stä otti minuun yhteyttä kysyäkseen kiinnostaisiko minua osallistua kyseiseen kilpailuun, olin aluksi hieman epäileväinen asian suhteen. Mutta sitten päätin koittaa ’Onniani’ ja kas.. siellähän tulikin pärjättyä! Olihan se iloinen yllätys, että täältä pohjoisen perukoilta ja näinkin pienestä maasta kuin Suomi löytyy maailmanlaajuisesti arvostettua ammattitaitoa. Tällaisista hienoista tunnustuksista tietää, että ollaan oikealla suunnalla tulevaisuutta ajatellen.” Kinnunen kommentoi menestystään.