Seuraava Fotofinlandia-kilpailu järjestetään 2014

Seuraava Fotofinlandia-kisa käydään vuonna 2014. Kilpailuun voivat osallistua suoraan kaikki Finnfoton kahdeksaan jäsenjärjestöön kuuluvat kuvaajat. Kilpailun esikarsinta tapahtuu verkkoon ladattavien, vapaa-aiheisten kuvakokonaisuuksien perusteella. Kahteen edelliseen Fotofinlandia-kilpailuun on voinut päästä mukaan vain jäsenjärjestöjen omien kilpailujen kautta.

Kilpailun järjestää Suomen valokuvajärjestöjen keskusliitto Finnfoto ry, johon kuuluvissa järjestöissä on noin 8 300 jäsentä. Finnfoton toiminnanjohtaja Mikko Säterin mukaan jäsenmäärä on kohonnut viime vuosina merkittävästi. Voimakkainta kasvu on Suomen Luonnonvalokuvaajat ry:ssä. Ilahduttavaa on erityisesti nuorten lisääntyvä kiinnostus edunvalvontatyöhön.

Fotofinlandia 2011 -kilpailu ratkesi viime marraskuussa, kun elokuvaohjaaja Dome Karukoski valitsi 12 finalistin joukosta voittajaksi lehtikuvaaja Maija Tammen kuvakokonaisuuden Bingo. Kilpailun pääpalkinto 20 000 euroa rahoitettiin Kopioston valokopiointikorvauksista kerätyillä varoilla, kuten jatkossakin.

Ensimmäinen Fotofinlandia-kisa käytiin 1988 teemalla Muuttuva maa, ja sen voitti Sakari Kiuru. Vuonna 1989 kilpailun pääpalkinnon sai Jyrki Parantainen, 1990 Vertti Teräsvuori, 1992 Jorma Puranen, 1994 Raoul Grünstein, 1996 Raakkel Närhi, 2000 Elina Brotherus, 2004 Jari Silomäki, 2006 Harri Kallio ja 2008 Hannes Heikura.