Tutkimukset
KuvaTieto-raportti auttaa kehittämään uusia kuvajournalismin muotoja
Tampereen yliopiston uusi tutkimusraportti tarjoaa näkymiä visuaalisen journalismin tulevaisuuteen. Visuaalista journalismia tulee uudistaa uudet teknologiat ja toimijat huomioiden, kuitenkin niin että luottamusta kuvaan ei horjuteta. Visuaalinen journalismi tulee tulevaisuudessakin olemaan merkittävä uutistiedon lähde.
Mediakenttä ja käsitys visuaalisesta journalismista ovat muuttuneet monin tavoin digitalisaation myötä. Tampereen yliopiston viestintätieteiden yksikön tuottama KuvaTieto-raportti tarjoaa näkymiä visuaalisen journalismin tulevaisuuteen.
– Media-alalla vallitsee ristiriitainen tilanne: samaan aikaan, kun visuaalisuuden merkitys on kasvanut, perinteisiä kuvaajia on toimituksissa vähemmän. Tartumme tähän ristiriitaisuuteen ymmärtämällä visuaaliset journalistit kuvien ja tiedon välisen suhteen asiantuntijoina, kertoo professori Asko Lehmuskallio.
Yleisön ja journalistisen kuvan välinen luottamussuhde kaipaa uudistamista
Digitaalista kuvaa on helppo tuottaa ja manipuloida, jolloin esimerkiksi tekoälyllä tuotetut kuvat ovat vaarassa sekoittua dokumentaarisiin kuviin. Raportin löydösten mukaan on entistä tärkeämpää vaalia yleisön luottamusta visuaalisten journalistien kykyyn tuottaa luotettavaa tietoa, vaikka siinä käytettäisiin uusimpia visuaalisia teknologioita. Monenlaisten kuvalähteiden hyödyntäminen päivittäisessä uutistyössä vaatii yhteiskunnallista ajattelukykyä.
– Teknologinen kehitys luo journalisteille paineita opetella jatkuvasti uusia taitoja, mutta teknisten taitojen lisäksi joudutaan tarkistamaan journalistisia työkäytäntöjä ja pohtimaan sellaisia asioita kuten kuvien vastuullisuus, läpinäkyvyys ja moninaisuus. Nämä journalismin arvoihin ja standardeihin liittyvät kysymyksethän eivät sinänsä ole uusia, sanoo tutkija Paula Haara.
KuvaTieto -raportti
Raportti on Åkerlundin mediasäätiön rahoittaman samannimisen hankkeen loppuraportti. KuvaTieto-hankkeessa kehitettiin uusia kuvajournalismin muotoja kiinnittämällä huomio digitaalisen teknologian kehitykseen, media-alan ammatillisiin osaamistarpeisiin ja alaan liittyvään tutkimukseen.
Hankkeessa haastateltiin visuaalisuuden ammattilaisia media-alalta sekä visuaalisen viestinnän ja median tutkijoita ja opettajia. Raportti kokoaa haastatteluiden keskeiset löydökset. Lisäksi raportin liitteeseen on koottu esimerkkejä ja ohjeistuksia siitä, mitä visuaalinen journalismi voisi tulevaisuudessa olla.
Analyysi suomalaisesta valokuvausalasta
Finnfoto – Suomen Valokuvajärjestöt ry edustaa Suomessa koko valokuva-alaa ja toimii sen hyväksi. Finnfoto edustaa sekä ammattimaisia että harrastajakuvaajia ja pyrkii vahvistamaan valokuvaajien tekijänoikeuksia ja niiden noudattamista. Finnfoto kehittää myös valokuvaajien valmiuksia markkinoida ja myydä kuviaan sekä palvelujaan.
Tämän tutkimusprojektin tavoitteena on suunnitella, kerätä ja analysoida Finnfoton tarpeisiin monipuolisesti erilaista tietoa suomalaisesta valokuvausalasta. Tavoitteena on erityisesti selvittää, miltä suomalainen valokuvausala 2020-luvulla näyttää ja miten korona on vaikuttanut valokuvaajiin. Koronapandemian vaikutuksia valokuvaajien työhön tutkitaan nyt ensimmäistä kertaa maanlaajuisesti.
Tutkimuksen avulla pyritään löytämään ongelmia, joita valokuvaajat kohtaavat arjessaan. Vastausten ja toiveiden perusteella kehitetään valokuvaajien työskentelyolosuhteita alalla. Lisäksi samalla kartoitetaan tarpeita jatkotutkimuksia varten.
Etsimessä valokuvaaja – Henri Korpi
Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda Finnfoto ry:lle, asiakaspersoonia valokuvausalan kuluttaja-asiakkaiden paremman ymmärtämisen ja palveluiden kehittämisen tueksi. Tavoitteena oli saada syvällistä tietoa siitä, miksi kuluttajat valitsevat ammattivalokuvaajan, minkälaisia ovat tyypilliset asiakkaat ja miten heidän ostokäyttäytymisensä ilmenee. Tiedon avulla valokuvausalan ammattilaiset pystyisivät paremmin ymmärtämään potentiaalisia asiakkaitaan ja tarjoamaan heille paremmin räätälöityjä palveluita.
Lue Etsimessä valokuvaaja (pdf)
Asuntokuvat tutkimus 2022 yhteistyössä Etuovi.com kanssa
Kuvat ovat myynti-ilmoituksen tärkeimpiä elementtejä, mutta millaisia kuvia asunnonetsijät haluavat nähdä? Etuovi.com ja Finnfoto ry toteuttivat yhteistyössä Asuntokuvat -tutkimuksen, jolla selvitettiin mm. miten hyvin asuntojen myynti-ilmoitusten kuvat vastaavat myytäviä asuntoja, miten tyytyväisiä asunnon etsijät ovat myynti-ilmoitusten kuviin ja mitä toiveita heillä on kuvien suhteen. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin 14.-19.4.2022 popup-kyselynä Etuovi.com-palvelussa. Kyselyyn vastasi 1 757 satunnaisesti poimittua Etuovi.comin kävijää.